Reducerea consumului (1)

Septembrie 4, 2007 at 9:29 am Lasă un comentariu

1475022902_d98fe8460csursa foto

Societatea de consum ne incurajeaza sa traim intr-o permanenta stare de necesitate. Nevoile nasc alte nevoi, spune o lege a economiei, si cum nevoile primare de hrana, adapost etc sunt de mult satisfacute in societatile occidentale unde exista chiar surplus din anumite puncte de vedere, a fost nevoie de inventarea altor „nevoi” pentru a mentine o dinamica a societatii. Astfel, s-a ajuns treptat la nevoia de consum de dragul consumului, care ne da iluzia atingerii fericirii prin acumularea continua de obiecte, si, mai rau, care ne da impresia ca ne aflam intr-un fel de paradis in care orice este permis, in care risipa reprezinta o normalitate. Consumam la nesfarsit, acumuland mai mult decat avem nevoie, cumparand chestii inutile dar „la moda”, aruncand la gunoi obiecte care inca sunt bune si asa ajungem sa credem ca totul e disposable. Intr-un final se ajunge la o mare risipa la nivel global pentru ca stilul asta de viata devine un prototip al fericirii generale.

In goana dupa consum uitam sa ne mai intrebam de unde provin produsele cumparate, in ce conditii au fost fabricate, unde vor ajunge ambalajele, ce efect au asupra mediului inconjurator, ce politica are compania producatoare, ceea ce ne face foarte iresponsabili si chiar naivi. Cumparam orbeste, cu buna credinta ca altfel nu se poate, ca „asa se face” – totul trebuie innoit, inlocuit, aruncat. Apropo de informarea consumatorului, in Franta si Canada a fost introdus termenul de „consum-actor” (consom’acteur) ce se opune clasicului „consumator” tocmai prin responsabilizarea in fata actului cumpararii. Un consum-actor este un consumator informat si constient, care actioneaza in cunostinta de cauza. Si sunt de parere ca informati ar trebui sa fim cu totii ca doar traim intr-un secol al informatiei printre altele.

Bineinteles, si conceptul asta are neajunsurile sale, logica sa fiind tot a consumului, de parca lumea nu ar putea exista decat prin schimburi economice! E destul de pervers pt ca, pe de o parte, sensibilizeaza oamenii in privinta actului cumpararii, indemnandu-i sa mediteze un pic asupra lungului drum pe care-l parcurg produsele pana in cosul lor, insa pe de alta parte linisteste prea tare sufletele zbuciumate ale bietilor consumatori asa incat acestia chiar ajung sa creada ca e de ajuns sa cumpere „bio” si „echitabil” pt a rezolva problemele cu care ne confruntam la nivel global. E si asta o cale de actiune, nu neg acest lucru, insa nu e nici intr-un caz de ajuns. Structurile mintii noastre ar fi cazul sa se schimbe si, o data cu ele, raporturile dintre oameni si dintre oameni si mediu. Dar despre asta in alte episoade:)…

Revenind la supraconsum, observ ca exista o corelatie intre acesta si progres, si evolutie. Producem mai mult si mai „bine”, consumam mai mult si bine, rezomvam totul mai rapid si mai usor deci automat evoluam, asta e lozinca  vremurilor noastre. Progresul nu inseamna, asa cum din pacate multa lumea crede, sosele cat mai multe, masini cat mai puternice, zgarie nori cat mai inalti, tot felul de gadgeturi menite sa ne „usureze” viata plus altele din seria asta. Poate insemna (partial) si aceste lucruri insa, dupa parerea mea, progresul e strans legata de conceptul de durabil. Ce folos ca toata lumea isi poate cumpara masini (semn de „evolutie”, nu? ce sa mai zic de prestigiu social si altele) daca o data cu achizitionarea in masa a acestora soselele devin blocate, aerul e irespirabil  si lumea tot mai agresiva. Lipseste privirea de ansamblu si pe termen lung – n-ar fi mai bine, in loc de supraaglomerarea cu masini personale a spatiului citadin care, in principiu, apartine tuturor locuitorilor orasului, sa se investeasca in transport in comun cat mai eficient, in piste si parcari pentru ciclisti, in spatii verzi cat mai numeroase ? Astfel toata lumea ar avea de castigat si, voila, am avea si un exemplu de progres in adevaratul sens al cuvantului!

Cum am putea deci contracara toata goana asta dupa consum cu urmarile sale atat de nefaste? Un prim pas ar fi reducerea acelor elemente din viata noastra ce, nu numai ca sunt inutile, dar care au si efecte dezastruoase asupra mediului – reducerea de obiecte cumparate, de ambalaje, de obiecte aruncate si alte chestii pe care le veti gasi in partea a doua a acestui post. Bunele practici se pot invata si insusi atunci cand exista informatie. Butonul lor declansator insa este creierasul nostru, care trebuie obisnuit sa gandeasca la o scara mai mare si in perspectiva. E si o lupta psihologica pe undeva, pana sa ne invatam pe noi insine care ne sunt adevaratele nevoi si cum sa supravietuim social fara sa luam parte la perpetua schimbare de moda la care suntem indemnati insistent sa participam. Va las sa meditati la acestea pana la postul urmato,r care va va da si indicatii practice pt reducerea consumului. Food for thought cum zic anglo-saxonii:)

Entry filed under: Eco-Teorie, Opinii. Tags: , , , , , , , .

Mercy mercy me… Reducerea consumului (2)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Sapunuri & cosmetice de la mama mea

Articole recente

Semneaza petitia pentru Rosia Montana!

Sustine Rosia Montana in UNESCO World Heritage

Sunt si pe Facebook!

Arhive

Introduceti adresa de mail pentru a primi cele mai recente articole de pe blog

Contact:

Scrieti-mi la ekonotes (at) gmail.com

Povestea lucrurilor

Videourile Vodpod nu mai sunt disponibile.

Lumea conform Monsanto (fr)

Videourile Vodpod nu mai sunt disponibile.

Earthlings

Videourile Vodpod nu mai sunt disponibile.

Feeds

Despre sapun homemade

Septembrie 2007
L M M M V S D
« Aug   Oct »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Fir de pir

Luthelo

Creatoarea headerului eco-notes

Pentru parinti si nu numai

Daca doriti sa impartasiti articolele

Daca doriti sa preluati articole intregi va rog sa-mi scrieti la adresa ekonotes (at) gmail. com. Daca doriti sa preluati fragmente din articole va rog sa mentionati sursa (https://ecoalternative.wordpress.com.) Licenţa Creative Commons
Această operă este pusă la dispoziţie sub Licenţa Atribuire-FărăModificări 3.0 România Creative Commons.
Bloguri, Bloggeri si Cititori

%d blogeri au apreciat asta: