Dezvoltarea durabila… personala

Noiembrie 13, 2007 at 6:24 pm 2 comentarii

De mult vroiam sa scriu un articol mai amplu despre dezvoltarea durabila, cu atat mai mult cu cat observ ca nu toata lumea face legatura intre schimbarile climatice si consumul personal, intre distrugerea planetei si propria filosofie de viata. ‘Salvarea planetei’ cum se mai spune, a capatat o noua fata si a devenit peste noapte foarte trendy: e de ajuns sa cumperi produse ecologice si sa reciclezi pt a avea o constiinta curata, e de ajuns sa schimbi petrolul cu biocarburanti pt a fi ecologist (da, voi scrie si despre biocarburanti intr-un viitor post, stiu ca unii asteapta cu nerabdare), e de ajuns sa cumperi articole de firma daca totusi sunt din bumbac bio si tot asa. Ecologia a devenit deci o moda, o alta forma pentru acelasi fond – societatea de consum.

Ce e rau in asta poate ca va intrebati. Implicarea marilor concerne in chestiunea eco nu poate fi decat benefica, in felul asta mai multi oameni avand acces la produse/tehnologii eco, nu? Cumpararea de chestii etichetate bio face bine la mediu, nu? Ei bine… sunt doua raspunsuri posibile:

1. raspunsul pozitiv – da, e oarecum bine ca ecologia sa devina o moda pt ca in felul asta sensibilizeaza o masa cat mai mare de oameni si eventual ii face mai constienti de situatia reala a lumii, da, e bine sa cumparam mai degraba produse ecologice, care nu polueaza atat de mult si sa ne sortam deseurile etc etc.

2. raspunsul negativ – e foarte dragut sa fi eco-trendy…but it’s wroooong!!! Lasand la o parte gluma, o actiune eficienta pentru planeta si implicit pentru generatiile viitoare inseamna schimbarea filosofiei si a obiceiurilor de viata. Iar asta e foarte, foarte greu avand in vedere ca traim in sublima societate de consum si aspiram mereu la crestere, care atrage dupa sine un consum tot mai mare, si care duce inevitabil la epuizarea  tuturor resurselor planetare. Suntem prostiti invatati ca avem nevoi urgente, care trebuie satisfacute imediat si prin orice mijloace, ca ne putem permite orice, iar calea spre orice-ul asta e una lipsita de simtul masurii. In fond se redefinesc notiunile de etica si de morala, unde fericirea se abtine prin shopping.

Terra nu e un sac fara fund, tot ceea ce folosim este in cantitate limitata iar prin cresterea consumului (care e intens propovaduita in toate economiile de piata, fiind unul din motorasele acestora) nu vom putem ajunge altundeva decat la fund. Logica e simpla, insa poate fi inteleasa doar prin prisma unei viziuni globale. Daca traim cu impresia ca ‘Pamantul e mare’ si ca e destul sa ne ajunga la toti, atunci sigur trebuie sa ne reglam dioptriile pt ca nu vedem intregul tablou. V-am mai spus despre amprenta ecologica, daca toti am vrea sa traim ca americanii ne-ar mai trebui vreo 6 planete. Iar din punct de vedere demografic suntem intr-o continua crestere (in 1800 populatia mondiala era de 900 de milioane, pt ca in 2000 sa ajunga la 6,5 miliarde…in numai 200 de ani am crescut cu 5,6 miliarde!). 6,5 miliarde de oameni care sa traiasca in modul iresponsabil al societatilor ‘dezvoltate’, asa ceva e imposibil!

Si totusi vrem sa crestem… dezvoltarea durabila pare o solutie viabila care ne invata sa ‘gospodarim’ resursele planetei pentru ca si generatiile viitoare sa aiba parte de ele. Dar dezvoltarea durabila e mai mult decat o suma de decizii luate la nivel mondial si national pentru contracararea schimbarilor climatice, ea inseamna de fapt, cum am tot spus de-a lungul articolului, SCHIMBAREA PROPRIILOR OBICEIURI DE VIATA.


Adoptarea unui trai durabil inseamna, in primul rand reducerea consumului.
NU avem nevoie sa cumparam toate tampeniile, sa ne schimbam garderoba/mobila/vesela/aparatura/telefonul mobil/masina/casa atat de des, sa facem ‘afaceri’ cumparand toate promotiile care exista pe piata, sa fim in pas cu moda (oricare ar fi ea, nu numai vestimentara). Deci chiar nu avem nevoie sa ne satisfacem toate aceste nevoi artificiale pe care le credem insa esentiale, deci nu consumului excesiv, fie si de produse eco. NU!

In al doilea rand, traiul durabil implica un consum avizat. Adica, daca tinem la planeta (sau la un nivel mai personal, daca tinem la viitorul nostru, influentat de schimbarile climatice – vezi ultimele valuri de caldura sau inundatiile din Romania) – pentru ca , pana la urma despre asta e vorba, despre cum va arata viitorul pentru rasa umana, luand in considerare toate schimbarile climatice ce o afecteaza) nu putem continua sa cumparam fara sa stim cine produce ce si cum produce.

Altfel spus, banii nostri nu ar trebui sa sprijine actiunile poluatoare, distrugatoare de mediu si de oameni ale marilor corporatii. Cu atat mai mult cu cat acum toate firmele sunt pe valul eco si produc numai produse ecologice. Sa fim seriosi, nu putem fi greenwashed asa usor… sper. De exemplu: Coca Cola secatuieste panzele freatice ale Indiei, iar populatia e nevoita sa se deplaseze kilometri pentru a ajunge la alte surse de apa potabila (pentru un litru de cola e nevoie de 9 litri de apa); Nestle cumpara terenuri intregi cu panze freatice si izvoare din Brazilia, extragand zilnic 30000 de litri pe care ii demineralizeaza slabind sistemul imunitar al populatiei (demineralizarea apei e interzisa prin lege, lege pe care Nestle a incercat de altfel sa o schimbe).
Acestea sunt doar doua exemple. De fiecare daca cand cumparam un produs de la astfel de companii, sustinem actiunile lor, fie ca vrem s-o recunoastem sau nu, fie ca ne pasa sau nu.

In loc de concluzie – e minunat sa cumparam chestii eco, dar e si mai minunat sa fim avizati in momentul cumpararii si mai ales sa nu mai consumam atat! Sfarsit cam abrupt, dar voi mai reveni, meditez des la ideile astea.

Entry filed under: Opinii. Tags: , , , .

Argumentul Rosia Montana Despre tampoanele ecologice

2 comentarii Add your own

  • 1. Laura  |  Aprilie 27, 2010 la 6:35 pm

    Sa speram ca oamenii se vor informa reciproc si vor ajunge la aceasta concluzie absolut necesara pentru planeta in general, dar si pentru viata personala.

    Multumesc pentru informatii,
    Laura

    Răspunde
  • 2. rebeca  |  Mai 1, 2010 la 6:35 pm

    Buna Laura,
    Informare e absolut necesara, sunt de acord, insa daca nu intra in joc si actiunea atunci nu am parcurs decat jumatate de drum. Sper ca blogul meu sa incurajeze si la un pic de actiune (macar 1%🙂 )

    Răspunde

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Sapunuri & cosmetice de la mama mea

Articole recente

Semneaza petitia pentru Rosia Montana!

Sustine Rosia Montana in UNESCO World Heritage

Sunt si pe Facebook!

Arhive

Introduceti adresa de mail pentru a primi cele mai recente articole de pe blog

Contact:

Scrieti-mi la ekonotes (at) gmail.com

Povestea lucrurilor

Videourile Vodpod nu mai sunt disponibile.

Lumea conform Monsanto (fr)

Videourile Vodpod nu mai sunt disponibile.

Earthlings

Videourile Vodpod nu mai sunt disponibile.

Feeds

Despre sapun homemade

Noiembrie 2007
L M M M V S D
« Oct   Dec »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Fir de pir

Luthelo

Creatoarea headerului eco-notes

Pentru parinti si nu numai

Daca doriti sa impartasiti articolele

Daca doriti sa preluati articole intregi va rog sa-mi scrieti la adresa ekonotes (at) gmail. com. Daca doriti sa preluati fragmente din articole va rog sa mentionati sursa (https://ecoalternative.wordpress.com.) Licenţa Creative Commons
Această operă este pusă la dispoziţie sub Licenţa Atribuire-FărăModificări 3.0 România Creative Commons.
Bloguri, Bloggeri si Cititori

%d blogeri au apreciat asta: