Cum sa vopsesti natural ouale de Paste

aprilie 9, 2012 at 10:39 am 12 comentarii

In famila mea Pastele s-a sarbatorit dintotdeauna de doua ori: mama e catolica, tata ortodox deci aveam prilej dublu de veselie 🙂 De cand am plecat din tara n-am prea avut parte de oua rosii decat ocazional (cand mai veneau parintii/prietenii in vizita) pentru ca in Franta nu exista traditia asta colorata, deci nici vopsea de oua. Anul asta am vrut sa testez „vopseaua” naturala pe baza de plante si legume asa ca iata ce-a iesit, cu plusurile si minusurile de rigoare.

Exista destule plante ce au putere mare de vopsire fiind bogate in tanin (stejar, castan, ceai negru, henna etc.) De exemplu, stim cu totii cat de bine pateaza vinul rosu 🙂 – ei bine, asta se datoreaza taninului continut in cantitati mari. Alte plante, legume, fructe etc pot fi folosite pe post de vopsea naturala, cu conditia sa primeasca un fixator ce ajuta la mentinerea culorii. Cel mai cunoscut fixator natural e otetul, dar mai sunt si altii ca soda de rufe (Na2CO3), piatra de alaun sau alte plante cu tanini. Desigur, pentru vopsirea oualelor nu vom folosi decat otet, ceilalti fixatori fiind potriviti pentru vopsirea materialelor textile.

Asadar, iata ce puteti folosi pentru vopsitul oualelor de Paste (sau a tesaturilor):

  • varza rosie – rezultat verde sau albastru in functie de culoarea oului. Mie mi-a iesit albastru pe oua inchise la culoare desi teoretic ar fi trebuit sa iasa verde.
  • coaja de ceapa rosie – rezultat rosu/ruginiu. Mie mi-a iesit rosu maroniu pe oua inchise la culoare.
  • coaja de ceapa galbena – galben-maroniu.
  • curcuma – rezultat galben. Am fost foarte dezamagita de galben deci nu prea il recomand, nu s-a prins bine culoarea.
  • paprica – rosu.
  • fructe de padure inchise la culoare (mure, afine) – violet
  • ceai negru – cafeniu
  • patrunjel/urzica – galben
  • spirulina – verde; despre asta n-am citit nicaieri si am uitat complet s-o folosesc dar cred ca ar putea da un verde fain.
  • coaja de prun – verde
  • sfecla rosie – roz pe oua albe, dar stiu ca sfecla nu prea e fiabila si poate da maro deci atentie.
Metoda:
Exista varianta „la cald” sau „la rece” deci alegeti ce va convine. Eu le-am vopsit „la rece” pentru ca nu mai incercasem niciodata dar si pentru ca se zice ca da culori mai intense.
Metoda la cald:
  • se fierbe planta minim 30 minute, se strecoara.
  • se aduga otetul
  • se aduga ouale (care au fost spalate si tinute la temperatura camerei) si se lasa la fiert la foc mic maxim 20 minute.
  • daca nu a prins culoarea se mai lasa la frigider cateva ore.
Metoda la rece:
  • se fierbe planta minim 30 minute (eu am lasat sa fiarba cam o ora, la foc mic).
  • se strecoara si se lasa la racit
  • se adauga otetul
  • se fierb ouale in apa (dupa ce au fost bine spalate) apoi se lasa la racit
  • se pun ouale in „vopsea” si se lasa la frigider peste noapte (am lasat cam 15 ore – in primele ore nu se observa nimic deci trebuie lasate mult)
Cantitatile:
Regula principala e: o cantitate cat mai mare de planta la un volum cat mai redus de apa. Regula pe care eu nu am respectat-o intocmai deci nu faceti ca mine!
Va spun cum am procedat eu si voi faceti cum credeti.
  • Pentru a obtine culoarea albastra am folosit jumatate de varza rosie la 1,5 litri apa, la care am adugat 300 ml de otet. Era mai bine un litru de apa(maxim) si mai putin otet (otetul mananca din calciul cojii de ou si o face mai subtire deci daca vreti oua rezistente nu exagerati cu otetul).
  • Pentru rosu am folosit coaja de la trei 6 cepe rosii, 1,5 l de apa si 300 ml otet. Cepele rosii din Franta sunt foarte mari, cam dublul unei cepe rosii romanesti deci as recomanda cam 12-15 foi de ceapa rosie romaneasca la maxim 1 l de apa. Si mai putin otet (cam 100 ml).
  • Pentru galben am folosit 3 linguri cu varf de curcuma si cateva flori de galbenele uscate, apa si otet in cantitatile deja mentionate. Curcuma parea foarte promitatoare, avand in vedere ca am reusit sa patez blatul alb de la bucatarie cand am strecurat lichidul 🙂 (am sters aproape imediat dar tot a ramas o pata pe care a trebuit s-o frec cu bicarbonat de sodiu ca sa dispara). Din pacate cand am adaugat otetul, lichidul s-a tulburat si apoi pur si simplu a prins foarte prost, inca n-am inteles de ce.
  • pentru verde am amestecat cantitati egale de fiertura de varza cu fiertura de curcuma. A iesit un verde-gri.
  • ca variatie de rosu (vroiam ceva in zona portocaliu) am amestecat „vopseaua” albastra cu cea galbena. A iesit un maroniu deschis.
Rezultatul si concluziile:
Am urmat pasii de mai sus si am lasat ouale la frigider. Dupa vreo 5 ore, curiozitatea m-a invins asa ca a trebuit sa verific ce se intampla cu ele. Surpriza emisiunii: nici o culoare nu se prinsese! Aveau un fel de pojghita deasupra si atat, nu erau colorate. M-am culcat foarte deprimata 🙂
Dimineata, primul lucru a fost sa verific ouale si, de data asta chiar erau colorate! Chiar foarte colorate, cu un strat gros de „vopsea”, care insa e destul de instabil. Le-am uns cu ulei, cum se face si la vopseaua chimica si cu ocazia asta le-am dat un aspect de patina timpului 🙂 pentru ca vopseaua se cam ia. Dar au iesit fain, mie una imi plac tonurile astea naturale.
De dragul experimentarii am clatit cu apa curata trei oua in culorile de baza. Albastrul si rosul-maro au devenit pastel (deci varza si ceapa rosie sunt foarte buni coloranti), galbenul in schimb s-a luat cu totul si in loc a ramas un ou … alb (desi initial fusese inchis la culoare). Vedeti comparatia de culoare mai sus.
Cum am mai spus, de la cantitatea enorma de otet pe care am folosit-o coaja a devenit foarte subtire, se simte la pipait iar la curatat se ia foarte usor.
Alta observatie: uleiul cu care le-am uns a fost foarte rapid absorbit deci daca vreti un luciu permanent probabil trebuie repetata operatiunea de uns. Eu n-am tinut sa fie lucioase asa ca le-am lasat cum au vrut ele.
Si ultima observatie: culoarea se inchide in timp, aveti mai sus imaginea cu ele la o zi dupa ce le-am scos din vopsea.
Mie mi-a placut experienta, cu minim de efort (din care cel mai mult dureaza fierberea plantelor) si un pic de experimentare pot iesi niste oua vopsite foarte fain si total naturale, fara vopsele chimice. Deci o recomand! Dati-mi de stire daca vreti sa vopsiti oua natural (daca nu aveti blog imi puteti trimite poze si fac un album comun).
Alte info:
  • The Kitchn (de aici m-am inspirat cel mai mult, daca respectam cantitatile poate imi ieseau si mie culori mai vii)
  • Green Gifts Guide (alte sugestii de culori)
  • Casa din copac (idei de vopsele naturale, de testat cu copiii)

Entry filed under: Alternative, Eco-Practic. Tags: , , .

De primavara Salata de sezon cu sparanghel si bob

12 comentarii Add your own

  • 1. Francesca  |  aprilie 12, 2012 la 9:23 am

    Ti-au iesit foarte bine! Eu prefer oricand culorile acestea nu foarte uniforme si nici foarte aprinse; pana acum am vopsit oua doar cu sfecla rosie, ies rosii/maronii sau rozalii in functie de culoarea cojii; tips: daca maruntesti sfecla inainte de fierbere vei extrage mai multa culoare.
    Imi pare rau ca nu am ajuns sa o vizitez pe Cristina la targ :(, sper sa fi fost o experienta placuta!

    Răspunde
    • 2. rebeca  |  aprilie 12, 2012 la 10:24 pm

      Mersi Francesca, adevarul e ca „patina timpului” rules :D, si mie mi-au placut tonurile astea naturale. O sa incerc si eu sfecla la anul, daca zici ca e ok.

      La targ a fost ok insa din pacate cam prost organizat. Va intalniti voi candva, nu-i bai:)

      Răspunde
  • 3. Geta  |  aprilie 15, 2012 la 12:40 am

    Cred ca romanii de pretutindeni serbeaza Pastele indiferent de obiceiurile tarii in care traiesc. Iti doresc un Paste fericit.

    Răspunde
    • 4. rebeca  |  aprilie 18, 2012 la 4:27 pm

      Paste fericit si o primavara frumoasa!

      Răspunde
  • 5. Adriana  |  aprilie 16, 2012 la 10:16 pm

    In cazul meu si eu trebuie sa sarbatoresc de doua ori Sfintele Pasti si ma bucur desi cele catolice sunt mai importante pt ca coincid cu vacanta de la servici. Cind vopsesc ouale cu coaja de ceapa si cioap cu frunze ca sa aiba modele ne-au placut mult iar familiei politice cit si prietenilor spanioli le-au placut f mult. In acest an am optat pt actibildurile pe care ni le.au trimis din tara pt ca sunt mult mai usor. Anul care vine o sa incerc si eu culorile naturale . Multe multumiri

    Răspunde
    • 6. rebeca  |  aprilie 18, 2012 la 4:32 pm

      La anul incerc si eu sigur vopsitul cu frunze, la ciorap:)) Primavara frumoasa!

      Răspunde
  • 7. floare  |  iunie 2, 2012 la 3:33 pm

    Ai reusit din plin sa ne arati arta ta.

    Răspunde
  • 8. floare  |  iunie 2, 2012 la 4:03 pm

    Am postat articolul tau pe logul REMEDII NATURALE LA INDEMANA ORICUI cu linkul tau Multumesc

    Răspunde
    • 9. rebeca  |  iunie 2, 2012 la 5:30 pm

      Multumesc ca m-ai anunțat. Nu pot sa nu mă mir insa când blogerii insista sa preia absolut integral un articol, fără nici o specificare, o introducere, nimic.
      In cazul de fata e ca si când ai vorbi de experiența ta personală, nu stiu ce vor înțelege vizitatorii blogului tau.

      Răspunde
  • […] se micşorează flacăra şi se mai lasă la foc mic încă 15 minute.    Potrivit ecoalternative.wordpress.com, există o sumedenie de variante pentru diferite culori:    – varză roşie: rezultat […]

    Răspunde
  • […] Potrivit ecoalternative.wordpress.com, există o sumedenie de variante pentru diferite culori: […]

    Răspunde
  • […] dă în clocot, se micşorează flacăra şi se mai lasă la foc mic încă 15 minute. Potrivit ecoalternative.wordpress.com, există o sumedenie de variante pentru diferite culori: – varză roşie: rezultat verde sau […]

    Răspunde

Lasă un comentariu

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Sapunuri & cosmetice de la mama mea

Articole recente

Semneaza petitia pentru Rosia Montana!

Sustine Rosia Montana in UNESCO World Heritage

Arhive

Introduceti adresa de mail pentru a primi cele mai recente articole de pe blog

Contact:

Scrieti-mi la ekonotes (at) gmail.com

Povestea lucrurilor

Videourile Vodpod nu mai sunt disponibile.

Lumea conform Monsanto (fr)

Videourile Vodpod nu mai sunt disponibile.

Earthlings

Videourile Vodpod nu mai sunt disponibile.

Feeds

Despre sapun homemade

aprilie 2012
L M M J V S D
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Fir de pir

Luthelo

Creatoarea headerului eco-notes

Pentru parinti si nu numai

Daca doriti sa impartasiti articolele

Daca doriti sa preluati articole intregi va rog sa-mi scrieti la adresa ekonotes (at) gmail. com. Daca doriti sa preluati fragmente din articole va rog sa mentionati sursa (https://ecoalternative.wordpress.com.) Licenţa Creative Commons
Această operă este pusă la dispoziţie sub Licenţa Atribuire-FărăModificări 3.0 România Creative Commons.
Bloguri, Bloggeri si Cititori